Robotin pohjarakenne ja ohjelmakoodi testissä

Kauniin kesäisenä Espoo-päivänä lauantaina 31.8.2019 Suomen First Global Challenge -robotiikkakilpailuun osallistuva joukkue kokoontui Otaniemen lukion Innokas FabLearn Labiin testaamaan oppilaiden suunnittelemaa kilpailurobotin alustarakenteen toimivuutta. Hardwaren ja softawaren oli nyt aika kohdata. Joukkueen jäsenten mielestä Samun kirjoittama java-koodi oli selkää ja tarkoituksenmukaista. Koodin tehtävänä oli välittää ja muuntaa ihmisen playstation-ohjaimen kautta antamat käskyt robotin hallituiksi ja määrätietoisiksi ohjausliikkeiksi.

public void updateMotors(double motor_a_power, double motor_b_power, double motor_c_power, double motor_d_power){
this.motor_a_power = motor_a_power;
this.motor_b_power = motor_b_power;
this.motor_c_power = motor_c_power;
this.motor_d_power = motor_d_power;
}
public void updateMotor(double motor_power, int index){
if(index == 0){
this.motor_a_power = motor_power;
}
else if(index == 1){
this.motor_b_power = motor_power;
}
else if(index == 2){
this.motor_c_power = motor_power;
}
else if(index == 3){
this.motor_d_power = motor_power;
}
}

Ilmassa oli juhlallinen tunnelma kun robotin alusta totteli nöyrästi playstation- peliohjainta, ja robotti kääntyili ketterästi luokkahuoneen lattialla. Koodi oli tehty puhtaalta pöydältä omista lähtökohdista, emme hyödyntäneet edellisten vuosien ryhmien tuottamia ratkaisuja.

Samalla ymmärsimme että suurin ja vaikein haaste oli vielä edessä. Millaisen pallojen nosto- ja siirtelymekanismin rakentaisimme alustan päälle siten, että robotti suoriutuisi mahdollisimman tehokkaasti erilaisista kilpailutehtävistä? Tutkimme yhdessä kilpailujärjestäjän antamaa tehtävänkuvausta ja Youtube -ohjeita, ja argumentoimme vuoroin erilaisten ratkaisujen heikkouksista ja vahvuuksista. Välillä oli hyvä katsoa vuoden 2018 robottia, ja muistella millä perusteella eri rakenteet valikoituivat toteutettavaksi. Alkava syyskuu on tärkeää ja haastavaa aikaa, sillä silloin on aika rohkeasti toteuttaa uusi erilainen vuoden 2019 robotti kiireisen koulutyön ohessa.

Vuoden 2018 robotti ja uusi vuoden 2019 pohjarakenne.

Vuoden 2019 kilpailun teemana on kestävä kehitys, ympäristön puhdistaminen ja kiertotalous. Kilpailuareenalle asetetut erilaiset pallot kuvaavat meren saasteita. Robotin tehtävänä on erotella ja lajitella erilaiset saasteet, ja nostaa epäpuhtaudet uudelleenkäyttöä varten pelikentän keskellä olevaan torniin. Kilpailutehtävä on kuvattu videossa.