Otaniemen lukion robotiikkajoukkue kilpaili ansiokkaasti First Global Challenge 2019 tapahtumassa

First Global Challenge 2019 ja Team Finland

Vuoden 2019 First Global Challenge robotiikkakilpailu pidettiin Dubain Festival City Arenalla 24 – 27.10.2019. Tähän 15 – 18 – vuotiaiden nuorten robotiikan olympialaisiin osallistuu yhteensä 200 joukkuetta eri maasta. Tapahtuman keskeisenä tavoitteena on tuoda maailman nuoriso yhteen ja osoittaa kuinka yhteistyön ja teknologian avulla on mahdollista parantaa ympäristön tilaa.

Dubain Festival City Arena.

First Global Challenge on kansainvälinen vuodesta 2017 alkaen järjestetty nuorten robotiikkakilpailu. Joukkueiden tehtävänä on suunnitella, rakentaa ja ohjelmoida ennalta määritetyn kilpailutehtävän suorittamiseen soveltuva kauko-ohjattava robotti. Kaikilla joukkueilla on käytössään samanlaiset järjestäjien toimittamat osat (alumiinitankoja, pyöriä, sähkömoottoreita, servoja, ohjainyksiköitä, ruuveja, muttereita). Vuoden 2019 kilpailu järjestettiin lokakuussa Dubaissa.

Turnauksessa jokaisen maan joukkue pelaa 9 ottelua osana kolmen maan joukkueen muodostamaa allianssia, joka muodostetaan uudelleen jokaisella pelikierroksella. Kilpailutehtävä liittyy aina ympäristön suojeluun ja kestävään kehitykseen, siihen kuinka elinympäristön ja merien ongelmia voidaan ratkaista yhdessä teknologian avulla.

Kilpailualustalla isot ja pienet pallot edustavat meren epäpuhtauksia. Meri puhdistetaan nostamalla pallot ihmisten ohjaamien robottien avulla pelikentän keskellä olevaan puhdistustornin eri tasoille. Allianssi eli kolmen joukkueen yhteisö saa pisteitä sen mukaan kuinka joukkueet onnistuvat  nostamaan palloja tornin eri tasoille, ja saadaanko robotti nostettua ilmaan pelin lopussa (kuten kuvassa etualalla Suomen robotti). Tehtävän onnistumiseen vaikuttaa paljon se kuinka hyvän yhteisten pelitaktiikan kolmeen maan joukkueet onnistuvat muodostamaan erilaisten robottien vahvuudet ja heikkoudet huomioiden. Koska kilpailu käydään liigakilpailuna, voittoa ei ratkaise se, kuinka hyvän robotin joukkue on suunnitellut kilpailutehtävään. Hyvästä robotista on etua ja neuvottelutaidot ovat tärkeässä asemassa, mutta lopullisen sijoituksen ratkaisee arpaonni, se millaisen allianssin kukin saa omaan peliinsä. Kilpailussa keskeisintä ei ole kuitenkaan voittaminen, vaan yhteistyö ja vuorovaikutus eri maiden joukkueiden kesken. Robotit ovat vain väline tämän tavoitteen saavuttamiseksi.


Italian ja Suomen joukkueiden nuoret neuvottelevat kuvassa pelitaktiikasta ja vertailevat robottien erilaisia teknisiä toteutuksia.
Suomen ja Japanin joukkueet neuvottelevat pelitaktiikasta.

Suomen ja Kiinan joukkueen edustajat tutkivat robotin servo-moottorien ohjauksessa käytettyä ohjelmakoodia.

Yhteispeli Venezuelan joukkueen kanssa sujui hyvin, mikä näkyi hyvinä kilpailupisteinä ja joukkueiden välisenä ystävyytenä. Yhteinen jaettu kisamenestys loi ystävyyttä myös kilpailun ulkopuoliselle vapaa-ajalle.
Suomen ja Brunein joukkueet yhteiskuvassa turnauksen jälkeen.

Valmistautuminen First Global Challengeen alkaa aina edellisen vuoden kisoissa. Siellä suunnitellaan tiimin johtajien toimesta, kuinka valita seuraavalle vuodelle sopivin tiimi. First Globalia edeltää aina myös opiskelu ja työskentely ohjelmoinnin, robotiikan ja teknologian saralla.

Vuoden 2019 tiimin rakentaminen lähti valitsemalla mentoriksi mukaan Simo Naatula, jolla oli jo hyvää kokemusta aiemmista kisoista. Tiimiä täydennettiin hakemusten ja ohjelmointikurssien kautta. Lopulta Dubaihin lähti huipputiimi, jonka jokaisella jäsenellä oli tärkeä rooli lopullisissa peleissä.  Team Finlandin jäsenet olivat Ezster Csizmazia, Hilkka Gröhn, Samu Huovinen, Pinja Järvinen, ja Sebastian Vaskelainen, Teamiä mentoroi Simon kanssa matematiikan ja fysiikan opettaja Matti Heikkinen. Samu tuli tiimiin mukaan Otaniemessä järjestetyn kesäkurssin kautta, muut tiimin jäsenet ovat Otaniemen lukion opiskelijoita.

Team Finland 2019: Samu, Sebastian, Simo, Hilkka, Pinja, Ezster ja Matti
Oikelta: Pinja, Ezster, Sebastian ja Samu harjoitusradalla ennen kisoja.
Hilkka, Ezster, Samu ja Sebastian voitokkaan kilpasuorituksen jälkeen yhdessä hattupäisen Bosnia Hertsegovinan joukkueen kanssa.

Kisamatka Dubaihin alkoi jännittävissä tunnelmissa tiistain ja keskiviikon välisenä yönä. Perillä Dubaissa oltiin aamun sarastaessa. Ensimmäisen päivän ohjelmaan kuului majoittuminen, virallisten dokumenttien hoitaminen ja nauttiminen hotellin uima-altaasta. Ainut mahdollisuus turistinähtävyyksiin sijoittui myös tähän päivään ja niinpä tiimimme suuntasi Mall Dubaihin ja maailman korkeinta tornia Khalifa Toweriä katsomaan.

Burj Khalifa Dubai

Joukkue siirtyi kilpailuareenalle varhain torstai-aamuna 24.10, jolloin ensimmäisenä oli robotin purku ja katsastus Team Finlandin huoltoalueella. Pääsimme tekemään harjoitusajoja kilpailuradalla yhdessä muiden maiden joukkueiden kanssa. Samalla joukkueemme nuoret tutustuivat ja verkostoituvat hyvin monen eri maan joukkueen nuorten kanssa. Torstai-iltana kaikki joukkueet osallistuivat juhlallisiin avajaisiin, jossa nuorille esitettiin akrobatiaa, musiikkia ja valotaidetta yhdistävä taideperformanssi.

Avajaisten ohjelmassa oli merien puhdistamista kuvaava taide-esitys.

Perjantaina ja lauantaina nuoret kisasivat monia jännittäviä otteluja turnauksen edetessä. Suomen joukkueen robottiin tehtiin pientä hienosäätöä ja parannuksia kilpailun edetessä. Osa peleistä oli niin vauhdikkaita, että robottiin tulleita vaurioita oli syytä korjata. Robottia uskallettiin muokata kesken kilpailun. Tämä oli osoitus Suomen joukkueen nuorten vahvistuvasta itseluottamuksesta sekä jatkuvasti kehittyvästä robotin rakennus- ja ohjelmointitaidoista. Jokaisen ottelun tärkein anti oli yhteistyö allianssien muiden joukkueiden kanssa. Ennen ottelua allianssien joukkueet tutustuivat robottiensa vahvuuksiin ja analysoivat edellisiä otteluita sopiakseen yhdessä uuden taktiikan tulevaan otteluun.

Lauantai-iltana kilpailun isäntämaa Dubai tarjosi elämyksellisen illanvieton ja iltajuhlan kaikille osallistujamaille. Juhlassa kilpailun perustaja ja johtaja Dean Kamen muistutti joukkueen valmentajia ja jäseniä siitä, että tärkeintä ei ole voitto, vaan reilu yhteistyö, verkostoituminen ja yhteiset ponnistukset tavoitteen saavuttamiseksi. ”It’s about co-operation and co-creation and networking. Robots don’t care and cry if they don’t win”.

Iltajuhla Dubai Festival City.

Sunnuntaina kisattiin viimeiset jännittävät ottelut, joissa Team Finland paransi jatkuvasti suoritustaan häviämättä kertaakaan. Allianssien kautta Team Finland saavutti turnauksessa 33.sijan, Suomen robotin omaa suorituskykyä ilmaisevat pelipisteet olivat 1109, turnauksen parhaimmistoa. Kilpailun jälkeen nuoret jatkoivat illanviettoa yhdessä kilpailusta saatujen ystävien kanssa. Turnauksen jälkeen joukkeemme palaa Suomeen monta kokemusta ja oppia rikkaampana. Tästä on hyvä jatkaa suomalaisen robotiikan ja teknologiakasvatuksen kehittämistä osana kansainvälistä First Global – yhteisöä.